............................................................................ | ........................................................................... | ||
Statement |
Statement |
||
........................................................................... Memorial | ........................................................................... Memorial | ||
A new
concept of urban
sculpture The viewer follows a path marked by conceptual
landmarks and along which
the transition from the concrete to the abstract supports the effort of
remembrance.
By inserting
cinematic elements, the artist
challenges the traditional
idea of art for the public space and proposes new forms of interacting
with the
site. The sculpture elements themselves were imagined as a process: the
deliberate alteration of the viewer's sensory data evoques the abrupt
breaking
of life and the physical perception of the slipping of time just before
death.
The artist deliberately chose a column as part of the monument, since
the
significance of this element is many-folded and widely known in Magda Predescu
Un concept nou de sculptura Arhitectură
a
memoriei colective, Monumentul Holocaustului ridicat la Bucuresti
recupereaza
în registru estetic un trecut tragic. Memorialul este, în egală masură,
o
arhivă personală în care se pot recunoaste urmele traseului artistic al sculptorului
Peter Jacobi. | |||
............................................................................ Holocaust Memorial, Bukarest/Rumänien | ........................................................................... | ||
| |||
Platz
für das Holocaust Memorial in Bucharest
- ehemaliges Innenministerium Site for the Holocaust Memorial in Bucharest/Romania - former Ministry for Internal Affairs | |||
Plan des
zentralen Gedenkraums Plan of the | Plan des zentralen
Gedenkraums |
||
Plan des zentralen Gebäudes, VorderansichtPlan of the Central memorial, Front view | Zentraler
Gedenkraum, Innenansicht mit Lichtreflektionen (Studie) Interior Central Memorial with reflections (Studie) |
||
Gedenktafel Holocaust Memorial, 2009 Commemorative plaque, 2009 | Holocaust
Memorial in
Bukarest/Rumänien, Gesamtansicht Holocaust Memorial Bucharest/Romania, General view | ||
Holocaust
memorial in
Bukarest/Rumänien, Gesamtansicht Holocaust Memorial Bucharest/Romania, General view | Seitenansicht Side view | ||
Zentrales
Gedenkgebäude, Eingang |
Treppen-Anlage Staircase | ||
Treppenanlage Staircase | Treppenanlage Staircase | ||
Sicht
auf das Zentrale Gedenkgebäude View on the |
Zentrales
Gedenkgebäude bei Nacht Central Memorial Building by night | ||
Seitenansicht rechts View on the right side | View on the left side | ||
Texttafel
zu den entweihten
jüdischen Grabsteinen aus Odessa Commemorative plaque for the desacralisated Jewish Grave Stones from | Entweihte
jüdische
Grabsteine, Odessa Desacralisated Jewish Grave Stones, Odessa | ||
Entweihte
jüdische Grabsteine,
Odessa Desacralisated Jewish Grave Stones, Odessa | Texttafel
zu den
entweihten Grabsteinen eines jüdischen
Friedhofs in Bukarest Commmemorative plaque for the desacralisated Jewish Grave Stones originally from a Jewish cemetery, | ||
Entweihte
Grabsteine
eines jüdischen Friedhofs in Bukarest Desacralisated Grave Stones from a Jewish Cemetery in | Zentrales
Gedenkgebäude, Innenraum Central Memorial Building, interior space | ||
Zentrales
Gedenkgebäude, Innenraum Central Memorial Building, interior space | Zentrales Gedenkgebäude, Innenraum, Einweihung |
||
Zentrales
Gedenkgebäude, Innenraum Central Memorial Building, interior space | Zentrales
Gedenkgebäude, Innenraum Central Memorial Building, interior space |
||
Zentrales
Gedenkgebäude, Innenraum Central Memorial Building, interior space | Zentrales
Gedenkgebäude,
Innenraum, Eingang Central Memorial Building, interior space, Entrance | ||
Zentrales
Gedenkgebäude, Innenraum Central Memorial Building, interior space | Stahl-Platten
mit
eingravierten Vornamen von Opfern Steel plate with first names of victimes | ||
Zentrales
Gedenkgebäude, Innenraum, Stahl-Platten mit eingravierten Vornamen von
Opfern | |||
Säule
der Erinnerung,
Gesamtansicht Column of Remembrance, General view | |||
Skulptur
mit David Stern Sculpture with Star of David | Skulptur
mit David Stern Sculpture with Star of David | ||
Den
Roma-Opfern gewidmete Ring-Skulptur Sculpture dedicated to the Roma victims | Den
Roma-Opfern gewidmete Ring-Skulptur Sculpture dedicated to the Roma victims | ||
Via
Dolorosa | Via Dolorosa | ||
Via Dolorosa |
Epitaph,
Stahl und angesaegte Bruchsteine, 75 X 212 x 405 cm Epitaph, Steel and stones having a cut, 75 X 212 x 405 cm | ||
Epitaph,
Stahl und angesaegte Bruchsteine, 75 X 212 x 405 cm Epitaph, Steel and stones having a cut, 75 X 212 x 405 cm | |||
Der staehlerne Container wird hier nicht als pur geometrische und minimalistische Form gesehen. In dem katafalkartig erscheinenden Behaelter stellen die Steine Masse im doppelten Sinne dar: Schwere und Vielzahl. Die Steine – auch anstatt Koerper – Masse von Koerpern, von Baggern geschobene Haufen. Die Individualitaet des Einzelnen bleibt in der gefassten Masse ablesbar. | Here, the metal container is not perceived as a purely geometrical/minimalist shape. It somehow resembles a catafalque where the stones acquire double meaning: weight/burden and large numbers standing for the bodies, for the piles of bodies carried away by excavators. Each stone has been cut with a saw, thus having suffered the intervention of the artist. The specific traits of the individual are to be found in the mass of rocks. | ||
............................................................................ World War II Memorial/ Collection Stadt Pforzheim |
........................................................................... World War II Memorial/ Collection, City Pforzheim |
||
World
War II Memorial, 1986, Cor ten Stahl, 420 x 200 x 600 cm |
World
War II Memorial, 1986, Cor ten Stahl, 420 x 200 x 600 cm |
||
Platzbestimmende Monumente, Denkmaeler
und Zeichen setzt Peter Jacobi. Monumentale Ruhe und Klarheit stellt
der offene Stahlkoerper vor: ein Mahnmal, ein zugaenglicher, und doch
fuer sich stehender Meditationsraum. Seine atmosphaerische Gestimmtheit
ist gepraegt durch das Material und die Klarheit von Flaechen und Raum,
in der sich Wissen und Erinnerung projizieren und Existenz sich
zuspitzt. | Peter
Jacobi sets up Memorials that define space, signs that mark that space.
The open steel body creates a sense of silence and clarity; it is a
space that invites meditation. Its fine atmosphere is determined by the
material as well as the clarity of the surfaces and spaces where
knowledge and remembrance merge and we have an acute sense of
living. |
||
............................................................................ Resurrection | ........................................................................... | ||
gidigidi | |||
Resurrection,
Sammlung Stuttgart - Stammheim, 1986, Stahl und Farbe, 420 x 240 x 150
cm |
Resurrection
II, entstanden waehrend des „Helsingfors Festspel“ 1986, Sammlung
Teraesbetony oy Helsinki, 1986, Stahlbeton, 420 x 300 x 180 cm | ||
............................................................................ Memorial fuer Claus Graf Schenck von Stauffenberg |
........................................................................... | ||
Sich ueberlappende Spiegelungen auf der Glasoberflaeche und auf der Wasseroberflaeche bringen das Bild des Betrachters, das Bild der Umgebung und das der Wolken in ein komplexes Geschehen zusammen. Oben und unten begegnen einander. Dort, wo ich ihn vermute. | Images reflected on the surfaces of the glass plate and of the water from the stone container overlap, superimposing the picture of the clouds to that of the viewer and of the environment in a complex event. The celestial meets the terrestrial there, where I believe him to be. | ||
Memorial
fuer Graf Claus Schenck von Stauffenberg, 1989-95, Granit,
Glas, Wasser, 100 x 150 x 450 cm | Du
siehst die Spiegelung der Wolken | ||
Spiegelung im Innern der Skulptur |
|||
Memorial fuer Claus Graf
Schenck von Stauffenberg (Variante II) |
In both versions of the Memorials dedicated to the Count, the photographic images for which they serve as a source have become autonomous works of art. | ||
Memorial
fuer Graf Claus Schenck von Stauffenberg (Variante II), 1989,
Stahlrohr, Betonschacht, Wasser, 6000 x 150 x 200 cm |
Reflexionsbild
im Memorial, 1989, Farbfotografie, 50 x 60 cm |
||
............................................................................ Memorial - Pavillon | ........................................................................... Memorial - Pavillion | ||
Memorial. Decke und Boden sind identisch, bis auf die obere Oeffnung. Beim Eintreten des Betrachters, wird sein Blick unwillkuerlich, durch die Oeffnung, nach oben zum Himmel gefuehrt. | Memorial. The top and the bottom are identical, except for a hole in the upper section. As the visitor enters the pavilion, his eyes are involuntarily drawn through the hole to the sky. | ||
Memorial
Pavillon, 1988, Bronze, 45 x 45 x 45 cm |
Memorial
Pavillon, 1993-98, Holz, 40 x 49 x 49 cm |
||
Memorial
Pavillon, 1993-98, Holz; 40 x 49 x 49 cm |
Memorial
- Pavillon (Studie), 1994-99, Holz, Pappe, 60 x 47 x 47 cm |
||
............................................................................ Gestaltungsvorschlag fuer ein Memorial auf dem Pforzheimer Truemmerberg (Wallberg) | ........................................................................... Proposal for a Memorial on the rubber hill (Wallberg) in the town of Pforzheim |
||
Am 23 Februar
1945, wenig vor Kriegsende, wurde die Stadt Pforzheim von
Alliierten Bombern fast zur Gaenze zerstoert. Es starben 18000
Menschen, meist Frauen und Kinder.
|
On
February 23rd 1945, weeks before Germany surrendered, an air raid of
the Allied forces almost wiped Pforzheim, a town in the south-west of
Germany, off the face of the earth. There were 18,000 victims, mostly
women and children. |
||
Wallberg,
Truemmerberg, auch “Monte Scherbellino”
genannt. Errichtet aus dem Schutt der geschleiften Stadt. S/W
Fotografie 50 x 60 cm von 1978 |
Entwurf
fuer ein Memorial auf dem Truemmerberg Pforzheim. Durch Vegetation
verfaerbte Kuppe, digitaler print, 80 x 110 cm |
||
Entwurf
fuer einen Memorial auf dem Truemmerberg Pforzheim, digitaler Print, 80
x 110 cm |
Entwurf
fuer ein Memorial auf dem Truemmerberg Pforzheim, digitaler Print, 80 x
110 cm |
||
Entwurf fuer ein Memorial auf dem
Truemmerberg Pforzheim, digitaler print, 80 x 110 cm | |||
|